Vallsok : Hogyan egyeztethetõk ssze a Jehova tani Krisztussal kapcsolatos tantsai a Biblival? |
Hogyan egyeztethetõk ssze a Jehova tani Krisztussal kapcsolatos tantsai a Biblival?
2010.06.11. 18:44
Ez a cikk megismertet a Jehova tani s a Biblia tantsa kztt lvõ klnbsgekkel. Ezekbõl magad is meglthatod, a Biblia szerint mit kell hinnnk.
Sokan tancstalanok a Jehova tanival kapcsolatban. Arrl krdeztek minket, vajon õk is keresztnyek-e, vagy egy msik istent imdnak? Az albbi cikk segt megvlaszolni ezt a nagyon fontos krdst.
A Jehova tani s a keresztnyek hite sok dologban hasonl. Azonosak az istentagadssal kapcsolatos nzeteik, ugyangy tagadjk az evolcit s hiszik, hogy Krisztus vissza fog trni s a Stn erõinek megsemmistse utn megalaptja kirlysgt a fldn.
Ennek ellenre sok fontos krdsben mgis eltrõ a keresztnysg s a Jehova taninak tantsa. Hogy elfogadhat hatrokon bell tartsuk a cikk mrett, ne foglalkozzunk most minden eltrssel. Inkbb…
…VIZSGLJUK MEG A LEGFONTOSABB KRDST, JZUS KRISZTUS SZEMLYT.
A jehovistk szerint Jzus Krisztus egy tkletes ember volt, s Õ az Atya Istentõl klnll szemly. Azt is tantjk, hogy fldi lete elõtt Jzus egy lelki lny volt, mgpedig Mihly arkangyal, akit Isten teremtett s bemertsekor vlt Megvltv. A jehovistk szerint Jzus hatalmas, de nem mindenhat, ahogy Isten. Az õ Biblijukban, az j Vilg (New World) fordtsban a Jnos 1,1 szerint Krisztus nem “az Ige”, hanem “egy ige.” Szerintk Jzus “mindig is Jehova alatt volt s marad” s “Krisztus s Isten nem egyenrang.”
Vajon megerõsti a Biblia a hiedelmeiket vagy inkbb a hagyomnyos keresztny elkpzelst tantja, mely szerint Krisztus Isten volt? Ez egy rendkvl fontos krds. Vizsgljuk meg a kvetkezõket:
Az jszvetsg Krisztusa az szvetsg Jehovja.
Knyvnek 6,1-10 verseiben zsais azt rja, hogy ltta Jehovt.
A Jnos 12,31-42-ben azt olvassuk, hogy zsais ltta Jzus dicsõsgt s beszlt Vele.
A 2Mzes 34,14 szerint nem szabad mst imdnunk, csak Jehovt.
A Zsidk 1,6-ban az angyalok imdjk Krisztust.
Az zsais 44,6-ban Jehova az elsõnek s utolsnak neveztetik (amit a Jelensek 1,8 megerõst).
A Jelensek 22,13-ban viszont Krisztus az elsõ s az utols.
Ezek a versek azt igazoljk, hogy a Jehova nv az Atya Istenre s a Fi Istenre egyarnt hasznlatos. Habr klnll szemlyek, ugyangy Jehovnak neveztetnek, mert mindkettõjk isten.
Krisztus isteni mivoltt tantja a Biblia.
Amikor a feltmads utn Tams megrintette Jzus sebeit, felkiltott: "n Uram s n Istenem!" (Jnos 20,28). Semmi okunk nincs azt hinni, hogy Tams az “n Uram”-at Krisztusra rtette, de Istenre (Jehovra) gondolt, mikor azt mondta “n Istenem”, ahogy ezt nhny Jehova tanja lltja. Tams Krisztust Istennek s Urnak hvta. Jzus pedig nem javtotta ki. A Koloss 2,9 egyrtelmûen megerõsti Krisztus istensgt, amikor azt mondja: "Mert benne lakik az istensg egsz teljessge testileg," (Kroli fordts) Istvn “Urnak” hvta Jzust (ApCsel 7,59-60) neknk pedig rknt kell megvallani Krisztust (Rma 10,9 · 1Kor 12,3). Ezekben a versekben az r sz a grg Kurios fordtsa, ami a Septuagintban - az testamentum grg vltozatban - Jehovt jelenti. Ebbõl lthat, hogy az r Krisztus (Kurios) a Jehova Isten.
Krisztus tulajdonsgai is azt mutatjk, hogy Isten.
Jzus Krisztus mindent tud (Jnos 1,48; 2,25; 6,64; 14,29; 21,17). Mindenhat (Mt 28,18 · Zsidk 1,3), bûntelen (Jnos 8,46), rk (Mikes 5,3) s vltozatlan (Zsidk 13,8). Mivel csak Isten rendelkezik ezekkel a tulajdonsgokkal, Krisztusnak is Istennek kell lennie.
Krisztus bizonyos tettei megmutatjk, hogy Isten.
Jzus Krisztusnak hatalma van megbocstani a bûnket (Mrk 2,5-7 · Efzus 1,7), rk letet ad (Jnos 10,28; 17,2), megtli a vilgot (Jnos 5,22; 5,27) s irnytja a termszetet (Mt 8,26). Mivel ezeket csak Isten tudja megtenni, Jzusnak Istennek kell lennie.
Krisztust Istenknt imdtk.
Jzust imdjk az angyalok (Zsidk 1,6) s emberek (Mt 14,33) pedig csak Istent szabad imdni (2Mzes 34,14). Krisztus maga is mondta, hogy csak Istent illeti az imdat (Mt 4,10) mgis elfogadta az imdatot. Ha Jzus Mihly arkangyal lett volna lete elõtt, hogyan imdtk volna, ha egyszer az angyalokat nem szabad imdni (Jelensek 19,10; 22,8-9)? Ha Krisztus nem lett volna Isten, imdata blvnyimds lett volna.
Az zsais 9,5 “erõs Istennek” nevezi Krisztust.
A Jehova taninak ksz vlaszuk van erre. Szerintk Krisztus csak “erõs Isten” de nem “a mindenhat”. Szerintk Krisztus az erõs Isten s nem a mindenhat, Jehova pedig a mindenhat Isten, sohasem az erõs Isten. Ennek ellenre a Jeremis 32,18 szerint Jehova az erõs. Ezrt mivel Krisztus az erõs (zsais 9,5) Jehova pedig a hatalmas Isten, mindkettõjk Isten. Teljes mrtkben azok.
A Koloss 1,15-17 szerint Krisztus Isten s minden teremtõje.
A Jehova tani ezt az idzetet hasznljk annak altmasztsra, hogy Krisztust Jehova teremtette. Ezt legfõkppen a 15. versben tallhat "elsõszltt minden teremtmny kzl" kifejezsre alapozzk. Ha azonban ez a vers azt tantan, hogy Krisztus Isten elsõ teremtmnye, akkor az “elsõ teremtmny” kifejezst hasznltk volna az "elsõszltt" helyett. Ez a kt kifejezs kt klnbzõ sz a grgben. Az “elsõ teremtmny” grg megfelelõje protoktistos, az "elsõszltt" pedig prototokos. A Koloss 1,15 nem az elõbbi, hanem az utbbi szt hasznlja, ami annyit jelent: rks, elsõszltt, rangban az elsõ. A Biblia ezzel azt akarja mondani, hogy Krisztus az elsõ minden teremtmny fltt, õ minden rkse s õ minden teremtmny felett ll.
A Jehova taninak j Vilg bibliafordtsa ngy alkalommal hozzteszi a “minden egyb” kifejezst a Koloss 1,15-17 versekhez, gy az igeszakasz jelentse gy mdosul, hogy Krisztus teremtett minden egyb dolgot, kivve nmagt. Ennek a hozzadsnak azonban semmi alapja. Egszen biztos, hogy nem fordul elõ a grg kziratokban. Ezt az j Vilg fordts ksztõi is elismerik azzal, hogy az "egyb" szt zrjelbe teszik. Ez a "fordts" megprbl ahhoz a feltevshez igazodni, hogy az elsõszltt elsõknt teremtettet jelent. Azonban, ahogy lthattuk, az elsõszltt jelentse nem ez s ezrt helytelen az "egyb" sz hozzadsa. Az egsz bibliban nem tallunk olyan verset, amely azt lltan, hogy Krisztust Jehova teremtette.
Jzus Istennel egyenlõnek vallotta magt a Jnos 10,30-ban.
A jehovistk szerint az "n s az Atya egy vagyunk" szveg azt jelenti, hogy Krisztus cljban volt egy az Atya Istennel, de nem termszetbõl fakadan. De ha Jzus csak ezt mondta volna, vajon mirt akartk a zsidk megkvezni? Azzal a Zsidk is egyetrtettek, hogy Jzus s Isten cljai azonosak. Nem ezrt, hanem istenkromlsrt akartk megkvezni, mivel Istennek vallotta magt (Jnos 10,33).
Krisztus istensge a Biblia kzponti mondanivalja. Vilgos, hogy azt tantja: Krisztus Isten. A Jehova tani Jzus Krisztussal kapcsolatos tantsa pedig nyilvnvalan ellentmond a Biblinak. A Filippi 2,5-11 s a hozz hasonl igeversek elmondjk, hogy Jzus Krisztus, aki Istenknt ltezett, testet lttt, mint alzatos szolga, hogy helyettnk meghaljon a kereszten. "Ezrt fel is magasztalta õt Isten mindenek fl, s azt a nevet adomnyozta neki, amely minden nvnl nagyobb, hogy Jzus nevre minden trd megahajoljon, mennyeiek, fldiek s fldalattiak; s minden nyelv vallja, hogy Jzus Krisztus r az Atya Isten dicsõsgre."
|