Hotelports
Kellkek: papr, toll
A gyakorlathoz szksges id: 10-15 perc
A csoport ltszma:
A feladat a kvetkez: egy szlloda vendgei vagyunk, s valamilyen okbl kifolylag (rekedtsg stb.) nem tudunk megszlalni, pedig valami nagyon fontosat kell kzlnnk a portssal. A mondandnkat gy csak mozgssal, illetve gesztusnyelvvel tudjuk kifejezni. Termszetesen a ports krdseit rtjk, a megjegyzseire is tudunk reaglni. Ennyiben tudunk segtsgre lenni abban, hogy kitallja, amit akarunk.
A csoport tagjainak egy darab papron lehet kiosztani a megoldand feladatot. Ilyen utastsok szerepelhetnek a papron, mint pldul:
„-Kizrtam magam a szobmbl! Nincs vletlenl egy ptkulcsa?"
„-Beleejtettem a jegygyrmet a frdkd lefolyjba. Tudna hvni egy szerelt, aki kiszedi onnan?"
„-Nem mkdik a lift."
Szmbeszd
A gyakorlathoz szksges id: 5-10 perc
A csoport ltszma:
Frisst hats, ers koncentrcis gyakorlat. Elszr ketten jtsszk. sszeszokott jtkosok hrman, ngyen is megprblkozhatnak vele. Rendelkezskre llnak a szmok, egytl szzig. Ez a dialgus alapja. A sorrendet nem vltoztathatjuk meg, s ki sem hagyhatunk szmokat, mert akkor kiesnk a jtkbl. Vlasszunk szitucit. Ehhez ltalban elg az izgalmat gr helysznt megadni: pldul fogorvosi vrterem, egy pad a parkban, stb. Szzig be kell fejezni a jelenetet, s elbb nem lehet abbahagyni! Gyakorlott jtkosoktl kvnjuk meg, hogy fordulatokat ptsenek a jelenetbe, melyet a nzknek pontosan fel kell fogniuk. A kezdet teht kb. gy hangzik:
A: Egy; kett-hrom-ngy
B: t-hat.
A: Ht?
B: Nyolc-kilenc-tz-tizenegy. Tizenkett? ...stb.
Ki vagyok n?
A jtkhoz olyan tmakrt kell vlasztani, amiben a trsasg tagjai leginkbb "otthonosak", tjkozottak.
A trsasg egyik tagjt kikldik, a tbbiek megllapodnak, hogy kit fog megszemlyesteni. Mondjuk pldul: Napleont. Mikor "Napleon" bejn, a trsasg foglalkozni kezd vele. ilyenflekppen:
J napot, hadnagy r!...
Mikor ltta kedves papjt, az gyvdet?..
Hogy rezte magt Egyiptomban?...
Mikor fog vgre hibtlanul megtanulni franciul?...
Igazn tbbet adhatna a klsejre, ha nneplyeken megjelenik...
A "hunynak" ebbl ki kell tallnia, hogy kit szemlyestett meg. Ha rjtt, annak kell kimennie, akinek a krdsnl felismerte nmagt.
Most mutasd meg!
A jelenlvkbl kt csapatot alaktunk, lehetleg gy hogy minkt csapatban egyformn legyenek kezdemnyez kpesebbek. A szoba kt felbe lelnek a csapatok.
A kezd csapat tkld valakit (a mutogatt) a msik csapathoz, akik kzben kitalltak egy film vagy egy knyv cmt, s ezt elmondjk neki. A mutogat egy-kt perc gondolkodsi id utn megprblja elmutogatni a film vagy a knyv cmt. Egyetlen egy szt sem mondhat ki, termszetesen elttogni sem szabat, hiszen van aki tud szjrl olvasni.
Nhny egyezmnyes jelet be lehet vezetni: filmrl vagy knyvrl van sz, hny szavas a cm, a nvelt lehet kzzel mutatni. A szavakbl egy betût el lehet kln mutatni, de tbbet nem.
Meglehet prblni a knyv egy jellegzetes rszlett elmutogatni, de lehet szavanknt kln is, ilyenkor mindig mutassuk, hogy hnyadik szrl van sz.
A tbbiek kzben llandan hangosan mondjk, hogy mire gondolnak, a mutogat, ha egy j szt hall, azt rmutatssal jelezheti.
Ha kitallta, csere kvetkezik. Az a csapat nyer amelyik kevesebb idt hasznlt el a mutogatshoz.
gyeljnk arra, hogy ne csak mindig a legjobb mutogatk jtszanak, hanem mindenki.
Ki a parancsnok?
Kiszmolunk egy figyelt, aki kimegy, vagy htat fordt.
Titokban, csendben kijellnk egy majmot.
A jtkos visszajn s figyel: ki kell tallni, hogy ki a majom!
A majom pedig csinl valamit, a tbbiek azonnal utnozzk, s lehetleg nem nznek a majomra, nehogy a szemk llsbl kitallja a figyel! A majom meg fintorog, leguggol, fejt vakarja, flt hzglja, szamrflet mutat, megfogja az orrt, kinyjtja a nyelvt, vagyis rengeteg mindent csinlhat, de lehetleg gyorsan vltogassa!
A figyelõnek azt kell megfigyelnie, hogy ki csinlja elszr az j mozdulatokat, mert vilgos, hogy azt utnozzk, az a majom! Legjobban vltsoknl tudja rajtacspni a majmot.
Ha a figyel kitallta, hogy ki a majom ,helyet cserlnek, ha nem vagy sokig nem tallja ki, jra kimegy. Ha mr hromszor volt kint, j figyelt s j majmot olvasunk ki, illetve jellnk ki.
Krds - felelet
A gyerekek htratett kezekkel krben llnak. neksz kzben nyakkendt adogatnak egymsnak kzrl-kzre.
Adott jelre abbahagyjk az neket s akinek a kezben maradt a nyakkend, ahhoz krdst intz a vezet. Pl.: "Mondd el a hetedik trvnyt." - "Mondd el a f- s mellkvilgtjakat." - "Hogyan lehet ra segtsgvel megllaptani a vilgtjak helyes irnyt?" stb...
Aki nem tud felelni a feltett krdsre, az bntetst kap vagy zlogot ad.
Megszktt a nta
Nagy figyelmet kvetel, lvezetes dalos jtk. A trsasg tagjai egy mindenki ltal jl ismert dalt nekelnek, kzben figyelik a jtk vezetjt. Amikor egy megbeszlt jellel jelez, nem adnak hangot, ttogssal folytatjk a ntt, majd amikor a jtkvezet ismt jelez, teli torokbl fjjk tovbb a szveget. Aki rossz helyen kapcsoldik be az nekbe, zlogot ad.
Msflekppen is jtszhatjuk, az els jtkos elkezd nekelni egy dalt. Vratlanul abbahagyja. Erre a bal oldali szomszdjnak kell folytatni, mgpedig kslekeds nlkl, az temet betartva. Ha megakad vagy elksik, szintn zlogot ad.
Mirl szljon a nta?
A jtkvezet egy szt mond, a jtkosok pedig igyekeznek egymst megelzve olyan ntt mondani, amelyben a vezet rszrl vlasztott sz szerepel. A vezet pldul "csikt" mond, a megfelel nta pl. a "Srga a csik..." kezdetû nta lehetne. Aki leggyorsabban vlaszol, j pontot kaphat. Megoldhat gy is, hogy a megjellt szavaknak megfelel ntacmeket a jtkosok cdulra rjk s a jtk vgn beadjk. Ebben az esetben minden sz utn rvid gondolkodsi idt kell hagyni. Egy sznak esetleg tbb nta is megfelelhet.
A jtk nemcsak ntkkal, hanem kltemnyekkel is jtszhat.
Kacsingat
A szkeket krbe rakjuk. Minden szkre l egy lny, egy szk resen marad, Minden lny mg odall egy fi, az res szk mg is s htrateszik a kezt. Aki az res szk mgtt ll, rkacsint valamelyik lnyra. Az felugrik s tszalad, lel a fi el. Termszetesen csak akkor tudja ezt megtenni, ha rzjre, a mgtte ll fi nem veszi szre a kacsintst, s idejben (persze szelden) le nem fogja. Elre nem szabad a lnyt lefogni. Aki ell elcsaltk a lnyt, az lesz az j kacsint. Amikor a "csbts" nem sikerl, a kacsint zlogot ad.
Jtszhatjuk fordtva is!
|